Central Texas singer-songwriter Sam Baker released his long-awaited fifth album, Land of Doubt, on June 30 2017. The recording represents a deepening of the approach Baker has pursued since his 2004 debut album Mercy - lyrics pared down to their essence set against the spare backdrop of folk-rock instruments used in a chamber-music way.

But there are a few new twists as well. Working in Nashville for the first time with producer Neilson Hubbard, Baker uses the ‘50s-jazz trumpet playing of Don Mitchell and the sustained guitar textures of Will Kimbrough (producer/guitarist for Rodney Crowell and Todd Snider) to frame the lyrics with a kind of chamber-music folk-rock and to break up the ten vocal numbers with five cinematic-sounding instrumental interludes. Baker himself switches from acoustic to electric guitar for this project.

When Baker first emerged 13 years ago, the chief story was how he had survived a 1986 terrorist bombing in Cuzco, Peru, to reinvent himself as a first-rank singer-songwriter. Five albums later, however, the main story now is his continuing growth as a songwriter - broadening his range and deepening his impact. He continues to perform widely in North America and Europe. He has also evolved as a painter, and he will enjoy his first major one-man show in Santa Fe in September.

Rolling Stone called his last album, say grace, one of the 10 best country albums of 2013. Mojo magazine’s Sylvie Simmons argued that Baker's songs “are simple on the surface, poetry underneath – hence the Townes Van Zandt comparisons…. Even the songs that don’t quote old gospel standards sound like you’ve always known them.”

Washington Post music critic Geoffrey Himes adds: “Baker uses minimalist verse as well as anyone working today. On his fifth album, Land of Doubt, he further hones that strategy. Whether he is singing about relationships gone wrong, relationships gone right, Vietnam veterans, strung-out single mothers, an awkward wedding or the drought-ravaged Southwest landscape, he employs only a few of the words that would normally be used. With all the distractions carved away, we listeners get to the heart of the matter more quickly and more surely than we would otherwise.”




Sam Baker Press Kit | Sam Baker High-Res Pictures





s a y   g r a c e   b a b y   y o u   k n o w   h o w
"It is the same as the other records but different. Just like life. The same but different. To say grace means to say thank you. It means to be grateful for what is before me- for what I have. It means to not be bitter about what I don't have and really, to not be bitter about things I lost. I turn 59 this year. Everyday is a miracle". Sam Baker

Say Grace is weer een mooi voorbeeld van het schrijftalent van Sam Baker die zijn dagelijkse observeringen in prachtige liedjes weet te verpakken. Het zijn vaak onderwerpen waar een ander argeloos voorbij zou lopen, waar je in de krant overheen leest of dingen waar men doorgaans zijn hoofd juist voor afwent omdat men al genoeg heeft aan zijn eigen sores. Sam Baker staat echter juist stil bij dit soort dingen. Het getatoeeerde meisje van om de hoek dat weer eens in de problemen is, de straatvegers die op zondagochtend voor dag en dauw er op uitgaan om de zondes van de avond ervoor weg te poetsen. De 12 regels in een lokale krant over de omgekomen Mexicaanse migranten die zijn verdwaald tijdens een helse reis door de woestijn, het harde plattelandsleven en over imperfecte schoonheid. Sam Baker deed zelf de productie voor dit album. Gastbijdragen op dit album van o.a. Chip Dolan en Steve Conn op piano, Joel Guzman op accordeon, Rick Richards op drums, Anthony Da Costa en Gurf Morlix op gitaar, Raina Rose en Carrie Elkin in de achtergrondvocalen.




e v e r y o n e   i s   a t   t h e   m e r c y   o f   a n o t h e r   o n e ' s   d r e a m

In 1986 zat Sam Baker in een treincoupe in Cuzco, Peru die werd opgeblazen door terroristen. Sam was de enige in de coupe die dit overleefde. Hij liep een slagaderlijke bloeding op, hersenbeschadiging, gescheurd trommelvlies en diverse andere serieuze verwondingen die logischerwijs tot zijn dood hadden moeten leiden maar hij overleefde het. Hij onderging vele operaties, had vele ups en downs, diverse baantjes om de opeenstapelende medische rekeningen te kunnen betalen en hij reisde constant van de oostkust naar het midwesten en toen naar de woestijn. Op zoek naar iets... probeerde hij uit te vinden wat het betekend als je opgeblazen wordt en het overleefd terwijl anderen sterven. Hij begon veel van zijn observeringen en overpeinzingen op papier te zetten, waarvan het meeste nogal onsamenhangende stukken tekst. Maar met die teksten kwamen ook de liedjes. Ze waren meestal over andere mensen, over kinderen die kinderen krijgen, oude mensen, dronken geliefden, een kapper zonder neus, vreemdelingen, vrienden en geliefden. Maar er waren ook liedjes over de aanslag. Sam's eerste album was Mercy dat uitkwam in 2004. In 2007 opgevolgd door Pretty World en in 2009 Cotton. Tezamen vormen de drie albums een soort globale trilogie die hij later The Mercy Trilogie noemde met als thema : everyone is at the mercy of another one's dream.


m e r c y

p r e t t y   w o r l d

c o t t o n





S A M   B A K E R

NL Tour 2018:

vrijdag 19 januari
Tivoli Vredenburg
Utrecht

zaterdag 20 januari
Theater Junusshof
Wageningen

zondag 21 januari
Doopsgezinde kerk
Middelburg

maandag 22 januari
Meneer Frits
Eindhoven

dinsdag 23 januari
Blue Room Sessions
Den Bosch

woensdag 24 januari
Paradiso @ Zonnehuis
Amsterdam

donderdag 25 januari
Walhalla
Rotterdam

zaterdag 27 januari
de Amer
Amen

zondag 28 januari
Muziekpodium Bakkeveen
Bakkeveen



sambakermusic.com
twitter
facebook

BeNeLux booking:
LDM Bookings